Wednesday 7 March 2012

Situasi 3




Situasi 3 : Percampuran Dialek

Kawan baik sangat diperlukan dalam mengharungi cabaran sebagai seorang mahasiswa. Hidup berseorangan tanpa kawan disekelilingi merupakan sesuatu yang membosankan untuk saya. Oleh itu saya mempunyai beberapa orang kawan yang tinggal di kolej kediaman yang sama dengan saya. Mereka ialah Ruza, Izzati, Mira, dan Qillah. Ruza dan Izzati berasal dari negeri yang sama dengan saya iaitu Kelantan, manakala Mira berasal dari Pulau Pinang dan Qillah berasal dari Johor.

Apabila bercakap kami akan menggunakan dialek masing – masing iaitu saya dan dua orang lagi rakan akan menggunakan dialek Kelantan manakala Mira akan menggunakan dialek Utara dan Qillah yang berasal dari Johor tentu sekali akan menggunakan bahasa baku sebagai bahasa pertuturan.

Walaupun menggunakan dialek yang berbeza tapi kami masih dapat berkomunikasi dengan baik cuma kadang kala Qillah sukar untuk memahami dialek kami. Mira dapat memahami dialek kami kerana dialek Utara dan Kelantan hampir sama cuma terdapat sesetengah perkataan yang berbeza dan jika perkataan tersebut tidak difahami dia akan terus bertanya maksud perkataan tersebut.

Perbezaan dialek yang wujud antara kami semua menyebabkan kami menjadi semakin rapat dan sering berkongsi suka duka bersama. Kami sangat rapat hinggakan mana-mana anggota SUKSIS yang mencari kami hanya perlu menghubungi salah seorang dari kami sahaja. 

No comments:

Post a Comment