Thursday 8 March 2012

Situasi 4


Situasi 4 : Kasut Selipar...Selipar Kasut

Entri yang lepas saya ada menceritakan mengenai perbezaan dialek antara saya dan rakan – rakan. Sekarang saya akan menceritakan pula tentang kawan saya yang menggunakan dialek utara. Peristiwa ini pernah terjadi pada suatu hari :

Mira : Lin pinjam kasut sat..
Saya : Ambik la…
Mira : Yang mana satu…? Biru ke…?
Saya : Aik.. Ore mana ada kasut biru…
Mira : Nie yang kat luar nie sape punya..
Saya : Kasut mane…( keluar untuk melihat )… la selipar jepun ke..
Mira : Ye la org sebut kasut..

Setiap negeri mempunyai dialeknya yang tersendiri begitu juga dengan Pulau Pinang. Masyarakat di Pulau Pinang menggunakan istilah kasut untuk selipar. Menurut bahasa Melayu yang sebenar, istilah tersebut dianggap salah. Tetapi, memandangkan istilah itu  merupakan dialek, perkataan tersebut dapat diterima dan mempunyai makna daripada segi leksikografinya. 


No comments:

Post a Comment