Friday 9 March 2012

Situasi 5



Situasi 5 : Kakak

Kita tentu sekali sering berurusan menggunakan kaunter sama ada di bank, pejabat pos, dan sebagainya. Ramai yang tidak sedar penggunaan kata sapaan sewaktu berurusan di kaunter – kaunter tersebut. Mereka sering menggunakan kata sapaan kakak ataupun abang sewaktu berurusan di kaunter. Hal seperti ini tidak seharusnya berlaku kerana kita seharusnya mengetahui kata sapaan yang sesuai seperti Encik, Cik, Puan dan Tuan. Lebih sedap didengar dan lebih menghormati orang yang kita tidak tahu status yang dimilikinya.

Berhati-hatilah ketika menggunakan panggilan sapaan supaya yang mendengar tidak berkecil hati dengan kita. Hormatilah orang lain. Sistem sapaan atau panggilan melibatkan penggabungan gelaran, rujukan hormat dan ganti nama. Penggunaan kosa kata dan ganti nama diberi perhatian khusus agar sesuai dengan kedudukan, pangkat, umur, dan keakraban hubungan.  

Ulasan :
Panggilan sapaan perlu dititik beratkan dalam kalangan masyarakat Malaysia.
Hari ini, panggilan sapaan sudah tidak digunakan dengan betul dan masyarakat sudah tidak tahu untuk menggunakan panggilan sapaan tersebut. Perkara ini terjadi akibat daripada kurangnya ilmu dan hilangnya kesantunan berbahasa masyarakat pada hari ini.

No comments:

Post a Comment