Thursday 29 March 2012

Situasi 18


Situasi 18 : Maggi Dan Colgate

Barangan yang terdapat di pasaran adalah pelbagai dan mempunyai nama serta jenamanya tersendiri. Nama pada sesuatu barangan biasanya mengikut nama syarikat pengeluar. Namun, dalam masyarakat kita, panggilan nama untuk satu-satu barangan menjadi suatu kebiasaan apabila terdapat jenis barangan yang sama. Contohnya, produk makanan mi segera. Di pasaran, terdapat pelbagai jenis mi segera seperti maggi, mi sedap, indomi dan seumpamanya tetapi masyarakat kita sudah biasa menamakan makanan segera ni dengan panggilan “MAGGI” kepada semua jenis mi segera. Baru-baru ini saya bertelefon dengan rakan saya yang melanjutkan pelajarannya di Universiti Kebangsaan Malaysia. Serba sedikit mengenai perbualan kami;

...
Saya: ko di sana macam mana?
Rakan: baik-baik saja, tapi duit poket makin kering la.
Saya: iya, sama la,saya pun tak ada duit dah ni sekarang. Tunggu duit masuk dalam bank ja..hehe
Rakan: ehehe..iya la kn..makan maggi sajalah, penting ada isi perut.
...




            Begitu juga halnya dengan ubat gigi, iaitu masyarakat sudah biasa menyebut ubat gigi ‘COLGATE’ walaupun ingin membeli ubat gigi jenis lain seperti safi, darwin dan sebagainya.



Ulasan:

Walaupun perkara ini hanya satu perkara remeh tetapi sangat penting kerana membantu kita untuk membezakan sesuatu barangan. Jika kita membeli barangan tersebut, kita mudah mengenalinya walaupun meminta rakan untuk membelikannya.

No comments:

Post a Comment